Minister på besök

porträtt anna tenje. foto.
Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje i samband med en rundtur i den simulerade boendemiljön i MoRe-Lab. Foto: Åsa Hansdotter.

När äldre- och socialförsäkringsminister Anja Tenje besökte Lunds universiteten fick hon en rundtur i den träningslägenhet som är en del av Movement and Reality-lab vid Medicinska fakulteten. Här bedrivs forskning och utbildning om bland annat hur man kan öka äldres aktivitet och förhindra fallolyckor, genom att identifiera vilka faror som finns i hemmet.

Innan det var dags för äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje att öppningstala vid den populärvetenskapliga konferensen CASE-dagen, den 25 oktober i Lund fick hon rundtur och introduktion till forskningsarbetet som sker i MoRe-Lab vid Medicinska fakulteten.

– Det är oerhört viktigt att vi genom den här typen av forskning, kan testa vad som fungerar på riktigt och vilken teknik som äldre faktiskt vill använda, innan vi skalar upp och implementerar ute i kommunerna. Det blir väldigt kostsamt om man väljer att satsa på fel saker, säger Anja Tenje.

Agneta Malmgren Fänge och Anna Tenje. foto.
Agneta Malmgren Fänge, prefekt på Instituionen för hälsovetenskaper, i samspråk med Anna Tenje. Foto: Åsa Hansdotter.

Anja Tenje poängterar att det förebyggande arbetet som möjliggör att människor ska kunna bo hemma så länge som det går, är väldigt angeläget:

– Vi har länge strävat efter att leva längre och friskare och för att vi ska kunna ta oss an utmaningarna med en åldrande befolkning, är väldigt positivt med den här typen av forskning.

Samtidigt som kommuner och regioner sätts under hårda sparkrav, accelererar bland annat teknikutvecklingen. Detta påverkar den åldrande befolkningen och alla andra som på något sätt berörs av den. Med den utgångspunkten är temat för årets populärvetenskapliga konferens CASE-dagen ”Åldrande i ett föränderligt samhälle”.

CASE och MoRe-Lab

CASE, (Centre for Ageing and Supportive Environments) är en stark forskningsmiljö och ett forskningscentrum som utvecklar kunskap om åldrande och hälsa. Stödjande miljöer för den åldrande befolkningen står i fokus. Flertalet forskare inom CASE är även medlemmar i profilområdet Proaktivt åldrande.
Forskningscentrumet består av forskningsmiljöer från juridiska, medicinska och samhällsvetenskapliga fakulteterna samt Lunds tekniska högskola (LTH).
CASE

Forum Medicum MoRe-Lab (Movement & Reality Lab) är en experimentell hälsovetenskaplig testmiljö för studier av rörelse, beteende och funktion i full skala. ”Home lab” skapar förutsättningar för att genomföra studier i simulerade – men realistiska – boendemiljöer utrustade med den senaste teknologin för att registrera beteenden och aktiviteter i vardagliga situationer. Här bedrivs personcentrerad forskning bland annat om idrottsskador.